lördag 26 augusti 2017

Drömfångare med mönster

Jag har gjort en egen drömfångare och den blev riktigt bra! Jag fick improvisera en del men har försökt skriva ner hur jag gjorde. Jag har virkat med garnet Catania och virknål 3,5. Du behöver också någon form ring att ha som stomme samt dekoration i form av fjädrar och band.



Virkade duken
Gör 4 lm och slut dem till en ring. 
Varv 1: 16 fm i ringen
Varv 2: 1 fm i varje maska på föregående varv
Varv 3: 4 lm, 1 fm i varje maska på föregående varv (så att det bildar en båge på varje maska på fg varv)
Varv 4: Gör 6 lm och sedan 1 fm i varje luftmaskbåge på föregående varv
Varv 5: Gör 8 lm och sedan 1 fm i varje luftmaskbåge på föregående varv
Varv 6: Gör 6 lm och sedan 1 fm i varje luftmaskbåge på föregående varv
Varv 7: Gör 6 stolpar i varje luftmaskbåge på föregående varv
Varv 8: *Gör 1 st och 1 lm, hoppa över 1 maska* upprepa varvet runt. (Jag gjorde 2 lm istället för 1lite då och då på detta varv när jag märkte att 1 blev för tight). 

Självklart måste man anpassa det man virkar till hur stor ringen är som man ska fästa det i. 

Jag hade en silverfärgad metallring som bas, den virkade jag fasta maskor runt om för att få vit, sedan sydde jag fast den virkade "duken" i maskorna som jag hade virkat runt metallringen. 

Dekorera sedan drömfångaren med det du tycker blir fint, fjädrar, band, spets, pärlor. 

Jag virkade också ca 10 cm luftmaskor, formade till en ögla och sydde fast för att hänga upp drömfångaren i. 





2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är på att virka, jättefint. Jag undrar bara var du hittat ringen till drömmfångaren? Jag hittar bara vita. Vänligen Ann-Kristin

    SvaraRadera
  2. Tack Ann-Kristin! Jag kommer inte ihåg exakt inköpsställe, men det måste vara någon hobby-affär, jag skulle gissa på Panduro, så leta vidare!

    SvaraRadera