måndag 1 augusti 2016

Virkad docka

En virkad docka har det blivit under sommaren. Dock har hon inga kläder än, jag hoppas kunna göra någon klänning till henne senare. Mönstret jag har följt är från Crochetra

Jag har använt säkerhetsögon och broderat några ögonfransar. Näsan gjorde jag i samma färg som kroppen genom att brodera flera stygn på samma ställe så att den blev lite bullig. Munnen är broderad.

Håret var lite knepigt, men jag lindade garn runt en pappbit som var dubbelt så bred som längden jag ville ha på håret, sedan tog jag försiktigt bort pappbiten och sydde på symaskin rakt över garnet, sömmen blev då benan. Så kunde jag sy fast håret i benan på huvudet. Samma sak gjorde jag på bakhuvudet så hon inte skulle bli skallig där bak.

Virkad med Tilda-garn och virknål 3. Hon mäter 25 cm från topp till tå. 



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Sidan du har använt mönstret ifrån verkar vara nedlagd. Du råkar inte ha kvar mönstret och vill ge/sälja det till mig? :) Mvh Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr hade inte jag heller mönstret någon mer stans än på denna länk.

      Radera